DRY… Eindelijk!

Jaren geleden verklaarde iedereen mij voor gek als ik zei dat ik iets niet 2 keer wilde uit programmeren. Dat ik dan de code generieker wilde maken zodat het vaker gebruikt kon worden.

Waarom moest ik zo moeilijk doen, was de standaard reaktie. Gewoon copy en paste en verder werken. Niet zeuren.

Dat ging er bij mij niet in. Je bent toch zeker programmeur! Wat helpt het als je alles steeds weer opnieuw doet. Onzin vonden collega’s en vrienden. Het werd dan veel te ingewikkeld.

Php werd begin 2000 nog niet als serieuze programmeer taal gezien. Ik kwam uit de applicatie-programmeer hoek. Toen ik in php ging werken pakte ik dat dus ook op die manier aan.

Om mij heen zag ik allerlei spaghetti code, maar dat was toen de standaard: ‘als het maar werkt’.

Wat was ik opgelucht toen ik een paar jaar geleden de term ontdeke die ik al zolang bezigde: DRY – Don’t Repeat Yourself! Het is nu zelfs een belangrijk principe in de programmeer wereld. Ook in php.

Zie je nou wel!! Eindelijk! Eindelijk kreeg ik gelijk! Helaas is het me niet gelukt om er goud mee te scoren.

Er is zelf een prachtige term voor de copy-pasta cultuur: WET – We Enjoy Typing of Write Everything Twice. Heerlijk!

Geplaatst op 20 januari 2016, in Principes en getagd als , . Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

