Leven als Divaeloper

Het is midden in de nacht. Iedereen slaapt of probeert dat in ieder geval. Mijn partner heeft blijkbaar weinig last van mijn getik. De hond maakt het niet uit en de katten al helemaal niet. Gelukkig maakt chromebook minder lawaai dan een gewoon goedkoop toetsenbord.

Ik kan niet slapen. De afgelopen weken heb ik mij moeten verdiepen in php frameworks. En ook nog met een akelig CMS moeten werken.

Het lukt wel hoor.

Al sinds mijn 13e heeft deze dame weinig problemen met menig software of programmeertaal. Er zijn uitzonderingen. Videobewerking vond ik leuk, maar met photoshop heb ik altijd ruzie en snap ik niets van. Python heb ik ooit ook voor bedankt, maar ik was toen ook wel erg gestrest.

Zomaar een rijtje

Verder heb ik veel voorbij zien komen. Wordperfect vind ik nog steeds beter dan Word als programmeur gezien. Onder water kijken kon je daarmee, nu zou je dat de ‘broncode opvragen’ noemen. Perl, asp, javascript, html, flash actionscript, ruby, php natuurlijk, postgres, css. Nu moet je jquery of angular gebruiken, destijds had ik mijn eigen js framework, zelfs in html-frames kon ik alles aanspreken, via een object wat aan de top hing.

Windows in 1984

Apple Macintosh was mijn eerste computer gekregen van een rijke oom. Daar ben ik hem eeuwig dankbaar voor. Op mijn 14e zat ik te spitten in basic, gwbasic, msbasic en welke varianten al niet meer.  In 1984 had de Mac al windows, een muis en text-to-speech…. Maar paar jaar later op Dos kon ik met de prompt alles regelen. Toen Windows 3 uitkwam bedankte ik ervoor. Wat een gepruts.

Trots op Cobol

Op mijn 18e kwam de Ambi opleiding Cobol in zicht. Ja lach maar! Maar sinds ik weet dat ruim 25% van de wereldsoftware in Cobol geschreven is, lach ik toch mooi als laatste. Daar heb ik goed leren programmeren. Programmeren zoals het hoort. We noemden dan nog geen design patterns. Het waren gewoon de regels van het programmeren.

We waren begin 1990 bang voor de 4e generatie taal die in opkomst was. Daarmee zou elke leek zijn eigen programma kunnen maken en prezen we ons zelf uit de markt. Onderwijl dacht ik na om in Cobol een eigen Cobol generator te maken.
Frameworks bestonden nog niet. Cobol was een framework, database ORM en taal in één. Een verkeerde punt en je kreeg een compile error.

Frameworks, cms

In de web-tijd heb ik met Drupal, joomla, wordpress gewerkt. De code bekeken of gewijzigd. Drupal 6 heb ik centraal op de server laten draaien, met meerdere sites tegelijk opdezelfde Drupal-installatie. Joomla was een ramp om in te programmeren en was voor de klant ook niet prettig. Zend 2 heb ik ook nog gedaan.

Het cms, wat ik om wille van privacy niet kan noemen, heb ik inmiddels ook klein gekregen. Tussen de frustraties door. Het is gebouwd op een mix van Symfony, Zend, Whoops, bootstrap en nog een stel frameworks en componenten.

Eigen framework

De afgelopen 15 jaar heb ik mijn eigen framework steeds verder verfijnd. Het is nu aan de 4e versie toe. Wat ik ook online zie, ik blijf erbij dat eenvoud en slim programmeren beter is dan alles te willen afvangen en genereren. Mijn framework heeft geen caching nodig persé, composer, ActiveRecord of een ORM enz. Geen decorators, listeners, service providers, controllers. Geen MVC om html toch goed gescheiden te houden.

Dry dat is altijd mijn motto geweest, al had ik er nooit een term voor. Maar niet ten koste van alles zoals je dat tegenwoordig in frameworks ziet.

Complex

De eerste versie van mijn framework werd door collega’s afgedaan als veel te complex. Via een online config manager kon je lijsten en pagina’s genereren. Wat een onzin, vond men. Gewoon plat uit programmeren en niet zo moeilijk doen.

Voor zo’n configuratie moet je veel te veel uitleg hebben en je er precies aan houden. Dat je daarmee maar 1 script per pagina soort nodig hebt, werd niet als voordeel gezien. Men programmeerde liever WET.

Mijn dansje

Als ik daar nu aan terug denk en zie hoe complex de huidige frameworks zijn…. Dan was mijn uitgangspunt zo gek nog niet! Maar dankzij die kritiek heb ik het wel steeds eenvoudiger geprobeerd te maken. Studenten van HIO e.d. snappen nu mijn code. Een dot.net programmeur vindt het er heel herkenbaar uitzien. Kijk!! Daar doe ik het voor! Dan is mijn Cobol studie toch niet voor niets geweest!

Geplaatst op 20 januari 2016, in Framework en getagd als , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

