3C’s: Collect Compare Choose

Het is een heel oud artikel, maar nog steeds heel actueel: The 3Cs of Critical Web Use: Collect, Compare, Choose. We komen om in de overvloed aan informatie die het internet over ons uitstrooit. De tools om die informatie te managen schieten als paddenstoelen uit de grond.

Ik heb er al vele uitgeprobeerd. Tools om mijn honderden bookmarks te managen of informatie te bewaren en organiseren zodat ik het later gemakkelijk terug kan vinden. Dit helpt bij de eerste C van Collect en is nog redelijk te doen, al heb ik de ideale tool nog niet gevonden.

Is er ook iets voor de tweede C van Compare? Hiervoor kun je een spreadsheet kunnen gebruiken. Bij gebrek aan beter doe ik dat vaak. Een andere mogelijkheid is de online tool Socialcompare. Het werkt op zich best prettig, maar wordt helaas niet verder ontwikkeld en het wordt daardoor steeds minder gebruikersvriendelijk.

users’ most important Web tasks involve collecting and comparing multiple pieces of information, usually so they can make a choice.

Als deze 3C’s zo belangrijk zijn, waarom zijn er dan niet meer tools, om ons hiermee te helpen, voor met het vergelijken en keuzes maken.

Of zou het zo zijn, dat de economie daar niet echt op zit te wachten, want als we met het grootste gemak telkens de beste (en goedkoopste) keuzes kunnen maken, dan levert dat misschien wel te weinig op…

Op ‘kleine schaal’ proberen bedrijven wel te voorzien in deze behoefte een goede vergelijking te kunnen maken voordat we een beslissing nemen. Zo hebben we allerlei vegelijkingssites als beslist.nlbellen.com, kieskeurig.nl etc. Reviews en likes helpen ook. Bij een webshop kun je vaak een paar artikelen vergelijken. Er zijn zelfs hele verenigingen zoals consumentenbond die al voor het internettijdperk zorgde dat we vergelijkingsmateriaal kregen.

Toch blijft het behelpen. Want een echt handige tool voor decision-making heb ik nog niet gevonden. Er is blijkbaar wel een term voor: DSS, decision support system.

Het liefst zou ik een intelligente browser willen of tenminste een extensie in mijn browser (firefox of chrome uiteraard), waarmee ik stukjes tekst en media heel snel kan opslaan, categoriseren, invullen in een beslissingstabel etc.
Mijn programmeer ervaring gaat helaas niet zo ver dat ik dat zelf kan maken…. Maar wie weet leest iemand dit die dat wel kan.

Tot die tijd zoek ik nog een poosje verder naar iets wat beter werkt dan socialcompare of een platte spreadsheet.

Geplaatst op 4 juni 2018, in DivaeLife en getagd als , , , , . Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.