Vrouwelijk roze, do or don’t?

Jarenlang hield ik mij verre van roze, bloemetjes, vlindertjes en al het meisjes geneuzel. Ik genoot in de technische mannenwereld en wilde niet overkomen als een mietje.

Dus het was zwart, grijs, metalic, stoer, strak, zakelijk zoals ik mij profileerde. Vooral in accessoires. Mode was niet mijn favoriet en ik wist het ook niet zo goed, dus probeerde ik vooral stoer. Autorijden als een vent, ging mij goed af, vond ik zelf en werd door mijn omgeving niet ontkent.

Programmeuse?

Tot ik bij een klein mannenbedrijf kwam te werken. Ze hadden wel zo hun twijfels toen er een dame kwam solliciteren als programmeur. Ze vroegen zich af of ze zich dan nog wel konden concentreren. Dat viel nogal mee werd me achteraf verteld. Naïef als ik toen nog was vond ik dat ook nog wel een compliment. Ik wilde me tenslotte meten in de mannenwereld en niet als een knap maar dom blondje overkomen.

Toetsenbord test

In het begin had ik niet zo’n handig toetsenbord. Er was wel een betere, maar die lag ongebruikt in een hoek. Na een tijdje voelde ik mij vrij genoeg om dat toetsenbord op te eisen. De mannen waren helemaal verbaasd en vroegen zich af of ik dat toetsenbord niet te vies vond. Uh hoezo? Ohw, dat…. uh ja zo ziet mijn toetsenbord er ook uit… We hebben er hartelijk om gelachen.

Mannen logica

Na een tijdje voelden zij zich ook vrij genoeg en vroegen me waarom ik me niet wat vrouwelijker kleedde. Ik was verbaasd. Ik werk toch in een mannenwereld. Ik wil laten zien dat ik geen dom blondje ben. Maar legden ze geduldig uit het is juist leuk als je er vrouwelijk en dom uit ziet en dan nog slim blijkt te zijn….

Toch een meisje

Oh…. ploink… daar had ik nooit over nagedacht.
Sindsdien doe ik mijn best om wat vrouwelijker over te komen. Niet dat me dat zo goed lukt want een boel dingen vind ik maar lastig. Make-up bijv. vind ik eigenlijk heel mooi, maar het is zo’n gedoe. Op mijn wensenlijstje staat daarom nu: permanente make-up, gewoon een eenvoudig lijntje doet al wonderen.

Veel roze

Andere dingen die ik nu juist expres doe is roze, veel roze of goudkleurig. Zo heb ik nu een goudkleurige telefoon, ipv een zakelijke zwarte, met een roze hoesje erom heen. Als ik ergens franjes aan kan hangen dan doe ik dat, desnoods nijntjes van de Bruna of wuppies van de AH. Vorige week heb ik een goudkleurig bluetooth oortje op de kop getikt. Uiteraard na veel zoek en speurwerk, dit keer zonder spreadsheet.

Beeldscherm thema’s worden paars of bordeauxrood. Roze is beetje te fel voor dagelijks gebruik. Ik ben op zoek naar een handige roze laptoptas, maar misschien durf ik dat toch niet. En ga ik toch voor een mooi damestas. Sinds kort (paar jaar) heb ik 2 vriendinnen die wel oog voor mode hebben en waar toch mee te praten valt ;-). Als ik advies nodig heb, kan ik altijd bij hen terecht.

Sissi

Stiekem vind ik roze, bloemetjes, vlindertjes, glitter en geneuzel eigenlijk best wel mooi. Sissi en Sound of Music waren mijn favoriete film. Het liefst loop ik rond in een Sissi jurk. Waarom vindt iedereen dat zo stom? Toen was mode tenminste nog echt mooi!

Oftewel: zie er uit als een roze dom blondje en wees de mannen toch te slim af.
uh… nee, echt slim
Bijv. zoals Ada Lovelace

Geplaatst op 20 januari 2016, in DivaeLife. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.